De clickbaitcultuur klikt niet altijd met mijn nuancerende natuur. En ik lijk me prima te redden met anderen een podium geven en zelf achter de schermen blijven. Toch wil ik weer meer persoonlijke en zakelijke schrijf- en beeldinhoud gaan publiceren online. En dat doe ik niet langer verscholen achter een functietitel of merk, maar ‘gewoon’ vanuit mijn naam: Gerieke Pluimers. Lees waarom én wat je mag verwachten aan content.
Work hard in silence, let your success be the noise. Een uitspraak die veel zelfbenoemd nuchtere Nederlanders op het lijf geschreven is. ‘t Is een van de quotes die mijn vision board sieren: een beeldverzameling van mijn ideale leven en uitspraken die moeten motiveren om de plaatjes echt te maken.
Een wat ironische quote voor iemand die dagelijks gevraagd wordt om advies over online communicatie. Joehoe, stil zijn in het ‘Ik post, dus ik besta’-tijdperk? Ook zo’n quote – niet op m’n vision board – is dat “het lekt bij de loodgieter”. Je weet wel, de fotograaf die zelf nooit in beeld is. De social media-goeroe die haar klanten online zichtbaar laat zijn, maar zelf geen puf heeft voor de eigen tijdlijn. De projectmanager die ieders planning haarscherp houdt, maar geen tijd voor zichzelf blokt.
Zo leek deze communicatieadviseur en tekstschrijver een tijdje woordloos, op social media en onze zakelijke website: FreshText. Niet woordloos voor klanten, wel voor mijzelf. Maar daar komt verandering in, per nu. Hoezeer de vluchtige clickbaitcultuur op socials ook niet klikt met mijn nuancerende natuur. Als ik een ander geluid wil op socials, moet ik mijn eigen kabaal laten klinken.
Daarmee pakken we een interessant punt: welke boodschap laat je horen en waarom? Of wat maakt dat je iets niet zegt?
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Verdwijnen van het online toneel
Los van onregelmatige supportive likes voor mede-ondernemers of interessante publicaties bleef ik zakelijk stil online. OK, ik gaf 2 maanden terug een prikkelende reactie op de LinkedIn-post van een hippe agency die een nogal toxische werkcultuur normaal leek te vinden. Een reactie waar ik vorige week nog DM’s over kreeg van studentes die het bericht hadden gezien tijdens hun lunchpauze en het roerend met me eens waren.
NB Werkgevers, onderschat niet het belang van je LinkedIn-posts voor werving én afstoting van (jong) talent… je boodschap werkt langer door dan je denkt 🙂. Hulp daarmee nodig? Plan een gratis kennismaking met mij in voor advies!
Op persoonlijk vlak voel ik in de regel ook niet de drang om mijn privéleven tot in de pixelpuntjes te delen. Af en toe, als ik weer een strakgespierde sporter of fabulous festivalganger zie, bekruipt me het gevoel: “Als mensen maar niet denken dat ik geen leuk leven heb. Ik ga wel uit eten, bezoek feestjes en doe ook work-outs hoor (!).”
Maar meestal blijf ik stil. Want dan zegt een stem: “Hoe diep zijn we gezonken als Big Tech aanwezigheid op hun online advertentiecasino’s heeft gekoppeld aan jouw sociale validatie als mens?”
“Hoe diep zijn we gezonken als Big Tech aanwezigheid op hun online advertentiecasino’s heeft gekoppeld aan jouw sociale validatie als mens?”
Eén reden – niet de belangrijkste – dat ik van het online toneel verdween, was het ontbreken van druk om nieuwe klanten te werven. De FreshText-prioriteiten waren vooral gericht op bestaande contacten. Op hun productlanceringen, persberichten en personeelswervingsacties. Hun interviews, hun socials, hun bedrijfsverhalen.
Work hard in silence, let your success be the noise. Kijkend naar de cijfers die belangrijker zijn dan likes (namelijk winst, het bedrag dat een klant in ons investeert en % dat klant blijft over langere termijn), dan was onze focus een prima zet. Zouden we meer omzet hebben gedraaid als we onszelf actiever online hadden laten zien? Misschien. Was het goed geweest voor merkbekendheid? Zeker. Maar dan is er nog zoiets als niet meer willen om het meer willen. Of jezelf top of mind maken en dat even stellen boven wie je zakelijk en publiek bent voor anderen.
“Is anderen een podium geven een excuus om mijzelf te verstoppen?”
Een tweede reden zit ‘m in mijn neiging anderen eerst een podium te willen geven. Inspiratie genoeg voor interviews om andere ondernemers in de spotlights te zetten, maar achter de coulissen groeit de stapel met halfafgeronde blogs over mijn eigen ervaringen. Ik hielp mijn partner Martin ter Denge met personal branding-projecten en zette zijn website op in 2020, maar het plan voor geriekepluimers.nl stond jaren in de steigers. Dan vraag je jezelf stilletjes af: wil ik anderen echt zo graag een podium geven? Of vormt dit óók een excuus om mijzelf te verstoppen? En waarom zou ik dat laatste doen?
Er zijn meer redenen, maar definitieve antwoorden op de ‘Waarom was je stiller’-vraag heb ik nog niet. Gelukkig is schrijven is een manier om het dieperliggende verhaal te ontdekken.
Waardevolle schrijfkunst
Schrijven is ook een manier om te verbinden met mensen. Met personen die ik zonder dat ik op de publiceerknop had gedrukt, nooit had leren kennen. Ieder verhaal dat ik publiceerde leverde tot nu toe waardevolle reacties op. Zoals dankbare privéberichten van oud-klasgenoten die opgelucht waren dat zij ‘zich niet als enige niet op hun plek voelden op die christelijke school’. Of de internet stranger die mijn verhaal over afscheid nemen van loondienst zo inspirerend vond, dat hij zijn eigen loopbaan over een andere boeg gooide.
Schrijven is ook een kunst, een prachtmanier om gedachten en daarmee je leven te ordenen.
Dus hier een ordening van waarover ik schrijfsels (en beelden!) met je wil delen op GeriekePluimers.nl:
- Ondernemers-/freelance-ervaring. Lessen die ik leer(de) op persoonlijk en zakelijk vlak uit loondienst en eigen baas-zijn.
- Ethische marketing en communicatie. Kritische reflecties op marketing(technologie) en communicatie: van sketchy praktijken in marketing, tot de invloed van social media op onze mentale gezondheid, en bedrijfscommunicatie zonder bullshit.
- Focusmanagement. Meer uit je werk en leven halen.
- Creatieve inspiratie. Het werk van andere creatieve denkers en doeners in de schijnwerpers zetten.
- Remote werken en reizen: Effectief en vol plezier werken met een reizend kantoor. Voor het eerste idee, hier een andere blog van mij over dat onderwerp.
- Fotografie: Die andere liefde van me.
- Een stuk persoonlijke ontwikkeling & kijkjes achter de schermen, zoals het schrijfsel dat je nu leest :).
De ene blogpost bevat Sander-Schimmelpenninck-schrijfslimmigheidjes, een andere breekt alle geschreven en ongeschreven regels. Hier mag het. Done is better than perfect.
Terug op het podium
Het zijn onderwerpen die, als je me al kent, niet nieuw zijn voor mij om over te schrijven. Hèhè, er zijn wat dingen die hetzelfde blijven bij haar! Op deze website recycle ik daarom ook wat oude blogs, die eerder in de smaak vielen bij mensen. Maar het meeste zal nieuw zijn. Wat ook nieuw is: ik kom er nu voor uit onder mijn eigen naam. Niet langer verschuilen achter een functietitel of merk. Dit is Gerieke Pluimers.
Dus welkom terug, als je me al volgde. En digitaal aangenaam, als je dat nog niet deed.
Misschien bevallen deze schrijfsels anderen zo goed, dat ze over mij gaan schrijven. Kan ik weer even achter de coulissen verdwijnen en in stilte genieten. Tot die tijd: het podium op, met mijn geluid. Wil je daarvan op de hoogte blijven, schrijf je dan hieronder in voor seintjes per e-mail.
PS En ja hoor, ik blijf óók nog gewoon voor FreshText en klanten schrijven. Heb je als (internationale) start-up of scale-up hulp nodig bij je tekstwerk, kijk op FreshText.nl wat partner Martin en ik voor je online marketing en communicatie kunnen doen.
🔔 Seintje over nieuwe berichten in je inbox krijgen?
Vul dit formulier in. Op voorlopig extreem onregelmatige basis krijg je dan een update in je inbox als ik wat nieuws publiceer. Verder geen commerciële adders onder het gras.
Auteur van deze blog
Gerieke Pluimers
Ondernemende schrijf-, beeld- en reisliefhebber uit Twente. Ruim 10+ jaar ervaring in marketing en bedrijfscommunicatie. Met oog voor het totaalplaatje, een nuchtere kijk op marketingcommunicatie en scherpe pen help ik organisaties online ontwikkelen. Via geriekepluimers.nl deel ik woord- en beeldverhalen van mijn hand.
Meer lees- en kijkvoer 👇
Over het eindpunt van FreshText en nieuwe hoofdstukken
Waarom mijn partner en ik een punt zetten achter ons content- en copybureau FreshText.